Hoe beperk je sociaal isolement door middel van digitale middelen?
Bewoners van zorginstellingen en hun familie hebben de angst dat bij het invoeren van en Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) het sociaal isolement van bewoners toeneemt. Immers, de zorgmedewerker kan op afstand – vanaf kantoor – het dossier bijwerken waardoor het sociale contact met de bewoners verdwijnt. Humanitas vroeg ons mee te denken in de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem. Hierbij kwamen we uiteindelijk tot een oplossing die het sociale isolement juist beperkt in plaats van vergroot met de inzet van digitale middelen. Hier lees je hoe.
Get Inspired! Meer weten over deze klantcase? Onze kenners helpen je graag verder.
Een IT-oplossing die aansluit bij de visie van Humanitas
De ambitie van Humanitas is het centraal stellen van het normale leven van de bewoner en het daarom heen organiseren van de activiteiten en zorg. Daarbij zijn Liefde, Samen en Positief de kernwaarden. Daarom is voor digitale toegang tot het ECD gekozen om te gaan werken met tablets op de kamer. Omdat het gaat om het dossier van de bewoner (cliënt), is het de wens van Humanitas om op de kamer van de bewoner toegang tot het dossier te hebben om deze bij te werken. Hierdoor blijven de bewoners in sociaal contact met de verzorgers, op eenzelfde manier als het traditionele papieren dossier. Op dit moment zijn er ongeveer 170 tablets in gebruik bij Humanitas.
Niet alleen een EDC
Bewoners krijgen ook de mogelijkheid om eigen activiteiten op de tablet te doen. Zij kunnen het bijvoorbeeld gebruiken om de krant te lezen, contact met familie of vrienden te onderhouden door beeldbellen of mailen of een spelletje te doen. Dit stimuleert de zelfredzaamheid van de bewoner.
Oog voor beveiliging en beheer
In verband met beveiliging is het daarbij ook belangrijk dat we de tablets op afstand kunnen beheren. Zo kunnen we monitoren en controleren wat er op de tablets gebeurt. Belangrijk hierbij is dat het ECD altijd beschikbaar is en niet per ongeluk door een bewoner kan worden verwijderd. We hebben dus een prachtige communicatie-oplossing neergezet vanuit de ambitie van de klant.